Speciale school SO Fier

Bendien Wierenga Architecten SO Fier felix

Bendien Wierenga Architecten ontwikkelde samen met Topos Architecten een visie voor de nieuwbouw van speciale school SO Fier in Utrecht. De kinderen van deze school hebben ADHD, Autisme spectrum stoornis of hechtingsproblemen. Met een duidelijke gebouwstructuur, verschillende leerplekken en gepast kleur- en materiaalgebruik, helpt dit ontwerp de leerlingen om te gaan met hun gedragsproblemen en zich verder te ontwikkelen.

Bendien Wierenga Architecten SO Fier begane grond. Bendien Wierenga Architecten SO Fier verdieping
Bendien Wierenga Architecten SO Fier tuin. Bendien Wierenga Architecten SO Fier hoofdstructuur

Structuur, overzicht en geborgenheid

Kinderen van SO Fier kampen met snel opkomende boosheid, overprikkeling, gebrek aan zelfvertrouwen, focus en concentratie. Daarom biedt de school een duidelijke structuur, zowel in het lesprogramma als in het gebouwontwerp. Leerlingen weten waaraan ze toe zijn en leraren houden gemakkelijker toezicht.

Ook verkeersstromen zijn helder zijn kruisen elkaar niet. Aparte ingangen per cluster zorgen ervoor dat kinderen per klas volgens een eigen route het gebouw binnenlopen.

Tegelijk straalt de school geborgenheid uit. Het gebouw biedt voldoende ruimte om even te zitten, om te terug te trekken of juist om mensen te ontmoeten.

Diverse leeromgeving

Verschillende soorten lesruimte bieden leerlingen een gepaste omgeving, naar gelang hun emotionele toestand.

Allereerst is er natuurlijk de groepsruimte waar de docent onderwijs geeft. Dit lijkt op een gewoon klaslokaal, al zitten er bij speciaal onderwijs wat minder kinderen in de ruimte.

Bendien Wierenga Architecten SO Fier diverse leeromgeving

Daarnaast is er een plek om zich af te zonderen: de leerplek. Geëmotioneerde, boze kinderen koelen hier even af zonder anderen tot last te zijn, terwijl andere kinderen zich hier juist terugtrekken voor rust en geborgenheid. Belangrijk is dat in deze ruimte ook toezicht is van de leraar.

Ten slotte is er ook het leerplein: een ruimte die wat drukker is en waar leerlingen op grotere afstand van de leraar werken. In deze ruimte leren kinderen om te gaan met meer prikkels van buitenaf.

Robuust, maar aansprekend materiaalgebruik


Kinderen met gedragsproblemen dienen niet per se in prikkelarme omgevingen te verblijven. Voor kinderen met ADHD werken kleurrijke ruimtes juist stimulerend. Belangrijk is dat materialen robuust zijn en tegen een stootje kunnen. Natuurlijke en zachte materialen geven het gevoel van geborgenheid. Ten slotte draagt de toepassing van verschillende kleuren bij aan de oriëntatie in het gebouw.

Bendien Wierenga Architecten SO Fier materiaalgebruik

SO Fier = trots

SO Fier vindt zichzelf alleen ‘speciaal’ vanwege de bijzondere vragen die leerlingen stellen vanwege hun gedrag. Uiteindelijk moeten juist de kinderen van SO Fier trots zijn op hun prestaties, want ze moeten meer doen meer om iets te bereiken. Daarom staan juist de elementen die dit schoolgebouw bijzonder maken in de etalage. De leerplekken zijn bijvoorbeeld herkenbaar in de gevel. Daarmee krijgt SO fier een speciaal gebouw dat gezien mag worden.

128_plan-tuin.jpg
       
128_plan-verdieping.jpg
       
128_hoofdstructuur.jpg
       
128_detail-cluster.jpg
       
128_plan-begane-grond.jpg
       
128_detail-kern.jpg
       
128_detail-leerplek.jpg
       
128_felix.jpg